23.11.2015

Syksyn tanssikurssien satoa

Aika taas painaa uutta päivitystä bittitaivaalle :) Ensilumi peittää maan joten kai se syksy nyt virallisesti on sitten päättynyt ja niin ovat syksyn tanssikurssitkin tanssittu - jos nyt ei aivan loppuun, niin ainakin viimeisiä rippeitä kohta viedään. Kovaa duunia on painettu ja hikeä vuodatettu syksyn aikana ja nyt on aika katsoa peiliin. Tavoitteeni syksyllä oli seuraavanlaiset:
  • Fuskun sekä buggan oppiminen, hallitseminen ja tanssivarmuus
  • Viennin parempi seuraaminen (koskee etenkin kädenalitansseja) 

Mites meni noin niinkuin omasta mielestä?

Fusku
Tavoitteet saavutettu! Great success! Olen oppinut tanssimaan fuskua paremmin. Osasin siis jo jotain perusteita ennen kurssia. Itseasiassa ensimmäisenä kurssikertana oli pieni jännäkakka kun luulin menneeni fuskun alkeisjatko-kurssille, mutta sehän olikin jatkotaso...Kauhulla ajattelin, että nyt mennään vihkoon ja näyttävästi, mutta itseni täydeksi yllätykseksi pärjäsinkin erittäin hyvin oman silloisen tasoni huomioiden. Kaikkia vientejä en tosiaankaan silloin tajunnut ja menin välillä vähän miten sattuu, mutta kurssillahan siellä oltiin, onneksi :D 

Viimeisellä kerralla sain palautetta, että olen kehittynyt. Erittäin mukavaa on ollut myös kuulla, että osaan seurata vientiä, enkä "oleta" miehen tekevän jotain tiettyä kuviota. Olen myös itse huomannut osaavani seurata itselleni jopa kohtuu vieraitakin kuvioita lähes ongelmitta. Edelliseen lauseeseen on pakko tehdä pikku lisäys - siis seuraaminen vieraissa kuvioissa on hyvää silloin kun vienti on täydellistä.. ;) Siis ihan selvä muutos fuskun tanssimisessa on tapahtunut sen ensimmäisen kerran jälkeen. Tuosta seuraamisen hanskaamisesta olen ehkä eniten innoissani, koska olen kokenut sen itselleni todella vaikeaksi. Menen kyllä välillä edelleen siltikin minne sattuu viennistä huolimatta, mutta pääosin siis hiffaan mitä se mies nyt tarkoittaa ja sehän oli yksi tavoitteistani.

Bugg
Tavoitteet saavutettu! Great success! Mä kun luulin, etten ikinä opi tätä. No tämä väite on todistettu nyt vääräksi. Aloitin alkeista ja sitten jatkoin alkeisjatko-tasolle. Nyt on jo tätäkin tanssittu lavoilla menestyksekkäästi useamman kerran. Myös tässä lajissa olen saanut palautetta hyvästä seuraamisesta sekä baunssista = jousto. Osaan myös tässä seurata itselleni kohtuu vieraita kuvioita menestyksellä :) Haastavinta itselle on ollut sopivan tanssiraamin = vasteen opettelu. Ongelmani on ollut löysät kädet/veltto raami jolloin vienti on miehelle vaikeaa ja sitäkautta myös seuraaminen. Ei vasteeni kyllä vieläkään ole lähes täydellistä, mutta kuulema ihan hyvällä tasolla jo. Jess!

Näiden kahden kurssin myötä olen todella oppinut nauttimaan kädenalitansseista ja en yhtään ihmettele miksi niitä nykyään niin paljon tanssitaankin. Se vaan on niin hauskaa! Kokeile itse niin tiedät.

Lavatanssikurssi
Olen käynyt myös huvin ja urheilunkin vuoksi lavatanssitunneilla perus- ja jatkotasolla. Näillä kursseilla käydään monipuolisesti kaikkia tanssilajeja lävitse mitä lavoilla voi tulla eteen. Paljon on tuttua asiaa ollut, mutta on tullut opittua uuttakin siinä sivussa. Ja en vielä niin hyvä tanssija kuitenkaan ole, että vanhankin harjoittelu menisi jotenkin hukkaan. Nyt olen kuitenkin huomannut, että kun kesä tuli aktiivisesti tanssittua niin nyt syksyllä on ollut paljon helpompi sisäistä uusia juttuja kuin keväällä. Ehkä suurin syy siihen on se, että enää ei tosiaan tarvitse kiinnittää perusaskeliin huomiota ja tanssi on tullut itselle tutuksi. Olen kyllä omasta mielestäni päässyt kehityksessä hyvin eteenpäin ja olen kyllä erittäin tyytyväinen syksyn tanssikursseihin ja niiden antiin. Tästä on hyvä jatkaa kevättä kohti ja tietenkin ensi kesää!

Ps. Ehkä minullakin tosiaan on toivoa - mä uskallan jo tunnustaa, että olen oppinut polkan perusaskeleen. Ihmeitä tosiaan tapahtuu..laitan myös loton vetämään ;) Viereisessä kuvassa olevan ruudukon avulla harjoiteltiin polkan perusaskelta - tosin se oli hieman vaikiaa kun kuin varkain se aina lipsahti ruudun hyppimiseksi niinkuin penskana tehtiin :D





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti